Magyar Falu Program

Lakossági Fórum 07- 04

 

 

Pilisszántó – Lakossági fórum 2013. július 4.

A 2013.július 4-én tartott lakossági fórumot Csicsmanczai Tamásné polgármester nyitotta meg, aki ismertette a projekt előzményeit és elmondta, hogy a szennyvízhálózat korszerű kiépítésével a település Európai Uniós kötelezettségének tesz eleget, melyhez Uniós forrást vesz igénybe.

A pályázat 2010 augusztusában került benyújtásra, amit 2011. január végén bírálták el, mint nyertes pályázatot. A támogatási szerződést 2011. május 17-én írták alá.

A pályázat elbírálása és a támogatási szerződés megkötése közötti 3 hónapos eltérés oka, hogy egymásnak ellentmondó pályázati anyagok kerültek benyújtásra, egyikben FIDIC sárga, másikban piros könyves beruházásként szerepelt a csatornahálózat kiépítése. Lényeges különbség a kettő között, hogy FIDIC sárga könyves beruházásról akkor beszélünk, ha a részletes kiviteli terveket a nyertes kivitelező készíti el, és piros könyves a beruházás, ha a létesítési engedélyes tervek már rendelkezésre állnak. A Közreműködő Szervezet vizsgálta az ellentmondást és a támogatási összeg csökkentésének veszélye miatt végül mind a hálózat, mind a szennyvíztisztító telep vonatkozásában a FIDIC sárga könyves beruházás mellett döntött.

A támogatási szerződésben az eredeti pályázott összegnél cca.16 millió Ft-tal kevesebb került megállapításra. Összesen elszámolható összköltség nettó 878 123 ezer Ft, ebből, amit az EU finanszíroz, az 83, 177072 %, azaz 730 397 ezer Ft. A szükséges önerő 147 726 ezer Ft, az áfát az önkormányzat visszaigényelheti.

Az önerő biztosítására létrejött a Pilisszántói Csatorna Vízgazdálkodási Társulat.

A projekt kezdettől fogva rengeteg adminisztratív nehézséggel küzdött. A kivitelezőre vonatkozó közbeszerzés dokumentációját a Közreműködő Szervezet előzetesen minőségbiztosítja, azaz közbeszerzés jogi és műszaki szempontok szerint vizsgálja. Az I. fordulóban elkészült műszaki dokumentáció nem volt megfelelő, át kellett dolgozni, valamint mennyiségi eltérések voltak a beadott anyagok között, melynek okát ki kellett deríteni. Ez roppant nehéz volt, tekintettel arra, hogy az eredeti tervek évekkel ezelőtt készültek, de fontos volt tisztázni, mert a későbbiekben elszámolhatósági gondokat és támogatásmegvonást eredményezett volna. Eközben lejárt a telep elvi engedélye, mivel már egyszer meghosszabbításra került, hosszabbítani már nem lehetett, így új elvi engedélyezési eljárást kellett indítani, mely az előírt 2 hónap helyett a szakhatóságok miatt 4,5 hónapig tartott.

Közben kihasználtuk az időt arra, hogy az előzetes terveket alaposan átnézzük és javaslatot tegyünk ésszerű módosításokra, melyek egyszerűbb megoldást eredményeznek, ezáltal a későbbi üzemeltetésnél megtakarítást eredményeznek (energiamegtakarítás, kevesebb meghibásodási lehetőség, kisebb karbantartási ktsg).

Egy évnyi adminisztrációs és engedélyeztetési procedúra után végre 2012.augusztus 31-én megjelent a szennyvízcsatorna-hálózat és szennyvíztisztító telep kiépítése kivitelezési ajánlattételre vonatkozó felhívása.

A projekt résztvevőit közbeszerzési eljárás lefolytatásával kell kiválasztani. A közbeszerzés eljárási rendjét egy folyamatosan változó törvény szabályozza, mely szigorú határidőket ír ki az eljárás minden fázisára, az ajánlati felhívásra, az ajánlattételre, az elbírálásra, jogorvoslatra és szerződéskötésre is, melyet szigorúan be kell tartani.

Kiválasztásra került:

- projektmenedzsment Healthcare Kft

- mérnök (műszaki ellenőr) OVIBER Kft

- nyilvánosság biztosítása feladatra (PR, Stratégiai Fejlesztési Központ Kft)

- Kivitelező: Strabag MML Kft -Magyar Aszfalt Kft konzorciuma, nevesített alvállalkozó: Pureco Kft )

- Ecoeline Kft : támogatási ráta növelésére irányuló pályázatot készíti.

A kivitelezésre vonatkozó ajánlattételi felhívás 2012. augusztus 31-én jelent meg, melyre 6 ajánlat érkezett, mindegyik az elszámolható összeg alatti ajánlatot nyújtott be, a bíráló bizottság pedig az ajánlatok alapos vizsgálata után javaslatot tett a képviselő testületnek. A képviselő testület 2013.február 13-i döntése alapján az SMA 2012 Pilisszántó Konzorcium (STRABAG-MML Kft. - Magyar Aszfalt Kft.) nyerte a közbeszerzést. A konzorcium 788 998 287 Ft egyösszegű árajánlatot nyújtott be és napi 4 és fél millió késedelmi kötbért vállalt a késedelmes teljesítés esetén, továbbá 10 napos előteljesítést, valamint 12 + 48 hónap jótállást. A szerződéskötés időpontja 2013. április 9. volt. A kivitelező feladata, hogy a részletes kivitelezési terveket elkészítse, ami meg is történt, további feladata a létesítési engedélyek beszerzése, amit pedig májusban elindított.

A polgármester beszédét követően Emődi György, a Csatorna Társulat elnöke folytatta a fórumot. Elmondta, hogy az összes beköthető ingatlan Pilisszántón 770 db, ebből a Csatorna Társulathoz csatlakozók száma 709 db (ez 92%-ot jelent, ez került be a megvalósíthatósági tanulmányba is).

Elmondta azt is, hogy Fundamenta alapba gyűjtik a megtakarításokat, melyet az állam 30%-ban támogat, ezért egy kedvező konstrukcióról van szó. A Társulat elnöke megemlítette, hogy az üzemeltető ugyan még nincs kiválasztva, de előzetes információk alapján, azt tudni, hogy a bonyolultabb bekötéseknél bekötési tervet kell készíteni, amihez viszont a Társulat segítséget fog nyújtani.

Ezt követően Nagy Zoárd, az SMA 2012 Pilisszántó Konzorcium képviselője vette át a szót és ismertette a kivitelezés menetét.

Elmondta, hogy a tervek engedélyeztetés alatt vannak és a jelenlegi állás szerint legkésőbb augusztus elejével elkezdik a kivitelezési munkákat. 10-12 építőcsapattal fogják kezdeni a munkálatokat és párhuzamosan dolgoznak majd a tervek szerint. A pontos ütemezést ismertetni fogják az önkormányzattal. A munkálatok megkezdése előtt mindenkit felkeresnek a kivitelezők az optimális bekötési hely egyeztetése céljából. Erről az egyeztetésről egy helyszíni jegyzőkönyv valamint egy házi bekötő csatorna-nyilatkozat készül, melyet aláíratnak az ingatlantulajdonosokkal.

A konzorcium képviselője azt is elmondta, hogy főként táblákkal jelzett és jól kiépített forgalomtechnika készül az építkezésre, tehát minden forgalom-változás, elterelés jól láthatóan feltüntetésre kerül mind a kisebb mind pedig a főbb utakon. A korlátozásokat ki fogják táblázni, a gyalogos forgalmat pedig mindvégig biztosítják. Szűk utcákban előfordulhat, hogy gépjárművel nem tudnak behajtani a munkák ideje alatt, azonban igyekeznek minimálisra csökkenteni ezeket az eseteket. A vezetékre való rákötések megkezdésének tekintetében elmondta, hogy a csatorna elkészültét követően, minősíttetniük kell azokat, hogy tényleg megfelelnek-e a szennyvíz elvezetésére, ha megfelelő, akkor lehet elkezdeni a rákötéseket.

A projektnek jövő nyár közepére kell elkészülnie, viszont ez magában foglalja a fél éves próbaüzemet, tehát a szennyvízhálózatnak és tisztítótelepnek ez év végére el kell készülnie, minősítve.

A fórum végén lehetőség volt kérdéseket feltenni, amelyeknek tételes listáját az adott válaszokkal a GYIK (Gyakran Ismételt Kérdések) pontnál találhatnak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Free Joomla! template by L.THEME